Een marketingidee leeft pas echt als het gedragen wordt door een sterk communicatieconcept. Een concept concretiseert een boodschap in woord en beeld, heeft een kop en een staart. Een concept kan het uitgangspunt zijn voor een campagne of voor geïntegreerde communicatie in de breedste zin van het woord.
EEN CAMPAGNE OF GEÏNTEGREERDE COMMUNICATIE
HET CONCEPT VERTELT EEN VERHAAL
Een merk moet tot de verbeelding kunnen spreken. Sleutelwoorden daarbij zijn creativiteit en consistentie. Vanzelfsprekend dient het merkverhaal gebouwd te zijn op stevige fundamenten, maar vooral ook eerlijk en dus geloofwaardig te zijn. Indien een merk het verhaal niet kan waarmaken, is het concept letterlijk een lege doos.
EEN ONDERSCHEIDEND CONCEPT BEKLIJFT
Is zeker geen eenheidsworst. Originaliteit bepaalt het onderscheidend vermogen. Een goed concept heeft een hoge stopping power, trekt de aandacht en stemt tot nadenken. Eenvoud siert een sterk concept. “Strippen om tot de kern te komen” mag in deze context zeker aangehaald worden. Het zoeken naar de essentie is de uitdaging. Ongewoon reclamebureau helpt daarbij.