Zelf aan de slag met SEO

7 tips voor de SEO doe-het-zelver

SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is een belangrijk onderdeel van online marketing. Lang niet iedereen weet wat dit nou eigenlijk betekent. Besteed je het uit of doe je het juist zelf? Wanneer doe je het goed? 
Eigenlijk is SEO geen hogere wiskunde, het is gewoon heel veel werk en het vraagt enige kennis van zaken. Maar als je de tijd hebt om er zelf mee aan de slag te gaan, dan loont dit zeker! Vergeet 1 ding niet; de aanhouder wint, dus alleen een continue proces zal vruchten afwerpen. Het is dus belangrijk dat je een langere periode uit trekt en er regelmatig mee aan de slag gaat.

Wat doet SEO nou eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw website in de zoekresultaten goed naar voren komt. Verwacht hiervan geen korte termijn wondermiddel, SEO betekent duurzaam zichtbaar voor de lange termijn. 

Waarom is SEO belangrijk?

Bezoekers van je website die binnenkomen via organische zoekresultaten hebben een aantal grote voordelen: 

  • Zijn vaak langer op je website aanwezig
  • Er worden gemiddeld meer pagina’s van je website bezocht
  • Het bouncepercentage ligt lager omdat de content kloppend is.
  • Het creëren van autoriteit binnen je vakgebied, goed zichtbaar worden tussen andere concurrenten.

Wat je zelf kunt doen om beter te presteren in die organische zoekresultaten, leggen we je zo helder mogelijk uit aan de hand van een aantal praktische tips.

1. Bepaal je zoekwoorden

Zoekwoorden zijn belangrijk als je gaat starten met SEO. Maak een overzichtelijk lijstje met zoektermen die voor je klanten van toepassing zijn:

  • Waar zoekt mijn klant op? Welke termen zijn voor hem/haar interessant?
  • Zijn er synoniemen? Bedenk niet alleen waar jij op zou zoeken maar misschien gebruiken ze in een andere regio wel een andere term?
  • Hoe kan ik deze zoekwoorden verwerken in mijn content? 
  • Waar kom ik uit als ik zelf zoek op de zoektermen die ik gebruik?
  • Hoe zit het met de concurrentie van mijn zoekterm als 

2. linkbuilding zelf toepassen

Linkbuilding is een heel belangrijk en slim onderdeel van SEO. Link building is het genereren van links vanaf externe webpagina’s naar je eigen website. Via verschillende platforms zoals Facebook kan je eenvoudig in contact komen met andere linkbuilders en zo een mooie autoriteit opbouwen voor jouw website. Daarnaast kun je betaalde samenwerkingen aangaan met bloggers of influencers, die jouw product of dienst onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep.

3. Google is niet je klant, schrijf dus voor je doelgroep.

Natuurlijk wil je gezien en herkend worden door Google maar staar je er niet blind op. Plugins zoals Yoast SEO Geven je hele goede tips om je zichtbaarheid te verhogen maar daarmee loop je soms het risico dat je teksten helemaal niet lekker lopen. Vertel je verhaal voor je doelgroep met je zoekwoorden in het achterhoofd.

4. Meten is weten

Plan wekelijks een moment om met SEO aan de slag te gaan door bijvoorbeeld te werken aan:

  • Sociale media uitingen met een link naar je website er in
  • Het optimaliseren van je content en zoekwoorden

Als je je SEO traject hebt uitbsteed, dan loont het zeker om hierover afspraken te maken met je partij, wie doet wat precies en wanneer. Zo versterk je het proces en elkaar.

Om te zien of je goed bezig bent maak je voordat je begint een uitdraai van Google analytics en gebruik je een meetprogramma zoals ‘Screaming Frog’. ( Blik Reclame heeft geavanceerde software waarmee we de analyses nog meer vorm kunnen geven en precies kunnen zien of de investeringen die we doen lonend zijn.)

Na een week of 4 doe je weer hetzelfde en zo blijf je dat een jaartje volhouden. Gaandeweg is het de bedoeling dat er beweging in komt natuurlijk. Zo ga je ontdekken wat werkt voor jou en wat niet.

5. Voeg foto’s toe aan je website

De redenen om foto’s toe te voegen aan je website zijn natuurlijk om je verhalen te ondersteunen. Daarnaast hebben ze een belangrijke functie voor de vindbaarheid van je website./ vergeet niet om je foto’s te voorzien van Alt tekst. Dit is een beschrijving die ik mee kan geven aan de afbeelding die Google vervolgens ziet. Google weet in dit geval zo ook dat de afbeelding te maken heeft met SEO optimalisatie. 

6. Weg met de 404’s!!

Wat je echt niet wil is dat je bezoekers op een niet werkende pagina komen via Google! Deze pagina’s hebben ooit waardevolle informatie weer gegeven maar door aanpassingen op je website werken de links niet meer, dat zijn 404 meldingen. Voorkom 404 meldingen maar je kan!! Hoe kun je dit het beste doen? Ook hierbij is Screaming Frog weer een handige tool. Hiermee kun je gemakkelijk een analyse maken van de URL’s die gevonden worden door de zoekmachine. Heb je een 404 pagina gevonden? In de meeste gevallen is het het beste om een redirect in te stellen naar een andere pagina. Hiermee geef je de waarde die je hebt opgebouwd op de niet werkende URL door aan een andere pagina. Zo gaat er geen waarde verloren en wordt je bezoeker altijd doorverwezen naar een pagina die voor hen interessant kan zijn.

7. Sociale media is nog steeds hot!

Het zichtbaar zijn met jouw organisatie op social media kan ook invloed hebben op hoe jouw website scoort binnen Google. Heb jij een artikel geschreven? Deel dit dan op Facebook of LinkedIn. Het posten van interessante content verhoogt de interactie op op je website, vergeet dan niet ook een link naar je website te vermelden natuurlijk.

En nu? Binnen Blik Reclame ben ik samen met Sanne en Erik verantwoordelijk voor de SEO optimalisatie van de opdrachtgevers. Wij streven er naar om vooral laagdrempelig te werken. Openheid geven van wat we doen en het liefst dat in samenspel. Soms ontstaan mijn ideeën midden in de nacht, reken er dan maar op dat je mij als eerste aan de lijn hebt de volgende ochtend. Het behalen van resultaten, is topsport voor mij!



Met enthousiaste groet,
Arjan Nales

Zelf aan de slag met SEO

Inspiratie