Wat is locale marketing en waarom juist nu
Met al die snelle veranderingen in de wereld en in de economie zien veel ondernemers door de marketingbomen het bos niet meer! Wat gisteren nog de waarheid en wetenschap was, is morgen weer helemaal anders. De koopkracht is gedaald en een goede verkoop en marketingstrategie is weer ouderwets belangrijk. We hebben het jaar weer gered! Dat is wat we deze maand veel terug horen van ondernemers om ons heen. Gelukkig maar… maar wat gaan we volgend jaar doen? Hoe maken wij ons marketing en verkoop voorspelbaarder, zekerder en gefundeerd?
Veel ondernemers behalen goede resultaten met fysiek netwerken, wij ook. Vervolgens gaan ze aan de slag om hun product of dienste landelijk aan de man te brengen. Juist in deze tijd merken we het belang van onze vaste en lokale klanten. Hieronder onze ideeën:
Locale marketing, wat is dat?
Eigenlijk is het gerichte marketingstrategie waarbij je ideale klant centraal staat. Wie is dat bedrijf, waar bevindt deze zich en dan zal het je misschien niet eens verbazen, maar de meeste van je ideale klanten vind je gewoon in je eigen regio. Helemaal niet zo gek en natuurlijk ook hartstikke praktisch, je klanten om de hoek. Fysiek bezoeken is efficiënter, leveren van goederen voordeliger en je spreekt dezelfde regionale taal. Afgezien daarvan ken je ook je concurrentie, heel handig.
We weten eigenlijk best dat de meeste bedrijven hun inkopen doen in de regio, de corona periode heeft aan die ontwikkeling een positieve bijdrage geleverd. ‘Denk aan uw locale leverancier’ was het motto. Best een goed idee dus om je marketingstrategie eens te richten op je ideale klant binnen een straal van ca. 30km
Local marketing is helemaal niet ouderwets, maar misschien wel HET ingrediënt voor een succesvolle marketing!
Wil je eens sparren over jouw locale marketing dan doen we dat natuurlijk graag. De kracht van Blik Reclame ligt heel sterk in het bedrijven van locale marketing. Tijdens een sparringssessie stellen we kritische vragen en bespreken we de opties die het beste bij je passen.
Hoe maak local marketing effectief?
Offline vermoed je dat je als ondernemer je zaakjes prima op orde hebt toch? Representatief uithangbord, lid van de locale sportheldenclub en natuurlijk de aloude ‘goede reputatie’. Toch kunnen we uit ervaring stellen dat je hiermee maar een fractie bereikt van je ideale klant. Lokale marketing werkt pas echt met een goed gericht plan! Dat begint heel eenvoudig door je ideale klant een omschrijving te geven. Een paar eenvoudige vragen kunnen zijn:
- Voor welke branches werk ik graag?
- Wat is de omvang van dit bedrijf?
- Wie bepaalt de aankoop?
- Enz
Hoe lokale marketing werkt
Misschien ben je wel overtuigd van de voordelen van lokale marketing. Er zijn een paar punten die we nog met je willen delen: Het overgrote deel van de bedrijven gebruikt een zoekmachine zoals Google voor het vinden van een nieuwe leverancier. Wist je dat “in de buurt”-zoekopdrachten zelfs viervoudigd zijn in de afgelopen 3 jaar? Als jouw bedrijf via hiertussen staat, ben jij dus één van de mogelijkheden die zichtbaar wordt voor jouw ideale klant.
Mond op mond reclame is nog steeds de meest effectieve manier van goede sales en marketing, maar we weten inmiddels ook dat dit hand in hand gaat met een slimme online marketingstrategie. Vraag jij bijvoorbeeld wel eens om een positieve review bij tevreden klanten?
Een gaaf weetje: zo’n 88% van al deze zoekopdrachten leidt binnen 24uur tot een telefoontje of bezoek aan jouw bedrijf! Als je website goed zichtbaar is voor mobiele apparaten zoals smartphones, dan wordt dit percentage mogelijk nog hoger.
Welke middelen kan je inzetten voor lokale marketing?
Lokale marketing draait zijn 2 onderwerpen echt van belang: lokale vindbaarheid en lokale zichtbaarheid. Klinkt simpel toch? Er zijn talloze manieren om hiermee aan de slag te gaan
Hieronder geven we je een opsomming van de meest gebruikte en efficiënte middelen. We slaan er vast nog wat over hoor maar doe er vast je voordeel mee.
- Google Ads
- SEO
- Bedrijfsvermeldingen en links
- Content
- Influencers en samenwerkingen ( samen beter zichtbaar)
- Fotografie
- Nieuwsbrief
- Signing zoals buitenborden, stickers enz
- Waze Ads
- Folders, flyers en posters
- Website
Lokaal adverteren, werkt dat?
De meest besproken marketingmiddelen zijn toch wel de ads. Of dit nou via Google, socials of in kranten wordt ingezet. Wij zijn niet perse voorstander van het uitgeven van grote bedragen aan deze middelen. Toch kunnen ads heel effectief zijn mits ze slim en gericht worden ingezet. Dit is wel helemaal afhankelijk van je bedrijf en van wie je ideale klant is. Facebook ouderwets? Misschien voor jou wel en toch is het bereik van Facebook lokaal enorm! Afgezien daarvan bieden de subgroepen van facebook heel gerichte doelgroepen kant een klaar aan. We komen weer even terug bij die strategie die we in het begin hebben genoemd: gerichte marketing bedrijven begint met een goed plan.
Wat kan je doen?
De afgelopen 15 jaar hebben wij ervaring opgebouwd als betrouwbare webontwikkelaar, grafisch vormgever en sinds 3 jaar ook online marketing. Verreweg het meest praktisch is namelijk gebleken om je locale marketing niet te versnipperen bij verschillende aanbieders van marketing en reclame producten. Dit gaat vaak ten koste van de onderlinge communicatie en dus het resultaat. Reden genoeg om ons te specialiseren in het totaalconcept. Wij hebben kennis van de lokale markten, netwerken en waarden. We helpen je graag! Neem gerust contact met ons op.