We zetten de webtrend voor 2023 op een rij. Wedsites en de ideeën daarover zijn constant onderhevig aan veranderingen net als Google algoritmes en inzichten over online marketing. Omdat het jaar al lekker op weg is weten we inmiddels ook wat werkt en wat niet, wel zo handig. De webtrends voor dit jaar hebben wij natuurlijk niet bedacht, we volgen ze wel op de voet. Laten we de trends eens opnoemen:
- Minder blokken, meer variatie
- Dark Mode
- Exclusieve content, foto’s en illustraties
- No-photo hero images
- Gradients
- Digitale branding/ merkontwikkeling
- Parralax is er weer!
Minder blokken, meer variatie
Veel websites worden opgebouwd uit blokken. Dit betekent eigenlijk dat je een pagina kunt opbouwen uit een aantal voorgeprogrammeerde blokken. De blokken zijn vrij in te vullen en ook in te delen. Hierdoor ben je heel flexibel in de opbouw van je pagina en de styling er van. Vaste templates worden voornamelijk nog gebruikt voor bijvoorbeeld: producten, nieuwsitems, events en cases. Deze krijgen meestal allemaal dezelfde lay-out omdat de inhoud ook meestal op dezelfde manier getoond gaat worden. Er is ook een nadeel aan de blokken structuur: Er ontstaan vaak weer te veel verschillende blokken waardoor de website rommelig wordt en verwarring kan geven bij de gebruiker. Dit zie je vooral veel bij websites die worden opgebouwd met pagebuilders (Elementor, WP Bakery). Een betere optie is om binnen één blok een aantal variaties in te bouwen. Dit zorgt voor meer overzicht, minder keuzes en een heel eenvoudig contentbeheer.
De Dark Mode:
Dark mode wil niets anders zeggen dan dat de achtergrond van een scherm donker is en de teksten licht zijn. Bij light mode is dit vanzelfsprekend andersom. Zelfs Google heeft in 2021 al een dark mode geïntroduceerd. Of de dark mode een blijvertje is, dat valt nog te bezien. Visueel is het aantrekkelijk, minder vermoeiend voor je ogen en daarmee een reden om te gebruiken. Je bent hiermee ook onderscheidend op je website. Ook is gebleken dat de dark mode ronduit een stuk gezonder is voor je ogen, reden genoeg voor veel sociale kanalen om dit aan te bieden aan de gebruiker. Voor websites zal het nog wel even duren voordat het ingeburgerd is vanwege de hoge prijs die het ontwikkelen met zich mee brengt. Toch passen veel webontwerpers het principe al toe door een donkere pagina te ontwerpen met een lichte tekst. Oordeel zelf.
Exclusieve content, foto’s en illustraties.
Ik denk dat we niets nieuws vertellen als we zeggen dat aangekochte foto’s minder goed werken dan gepersonaliseerde foto’s van goede kwaliteit. Het liefst gemaakt door een fotograaf die weet hoe web content te creëren. De aangekochte foto’s leggen het hierop af. Toch ontkomen we er niet altijd aan en dan is photoshop je beste vriend door er een persoonlijke twist aan te geven. De content is en blijft de reden dat bezoekers de website bezoeken. Daarom is een ijzersterke typografie onmisbaar voor een aantrekkelijk ontwerp. De afgelopen jaren hebben we ook steeds meer illustraties en animaties gezien op de webpagina’s. Op zich niets mis mee, mits het niet afleidt van de hoofdboodschap en de content. De trend is dat we ons weer focussen op de content, de hoofdboodschap van je website. Ook het consistent gebruik van mooi vorm gegeven buttons is weer helemaal van nu.
In dit voorbeeld is mooi gebruik gemaakt van exclusief fotomateriaal.
No-photo hero images.
Bijna iedere homepage van een doorsnee website begint met een grote foto of video-banner met ergens stukje tekst gereserveerd voor de daadwerkelijke boodschap. Dit kan heel mooie zijn en goed werken als er over nagedacht is. In de praktijk worden de pagina’s vaak ontsierd door slechte stockfoto’s, veelgebruikte video’s of quotes die niet ter zake doende zijn. Op de homepage verwacht je een duidelijke boodschap: who, why, what, how. Het concrete verhaal wat je te bieden hebt en waar je mee kan helpen. Het moet ook snel duidelijk zijn welke problemen je verhelpt en waar je de oplossing kan vinden. Helderheid ipv wolligheid. Heb je geen goed fotomateriaal om dit kracht bij te zetten? Gebruik dan geen foto.
Gradients.
We waren ze helemaal zat de laatste jaren, verloopkleuren ofwel gradients. Toch zijn ze helemaal terug van weg geweest. Geen ouderwetse schaduwpartijen achter je tekst maar het gebruik van verloopkleuren om warme en diepte te geven aan je website en huisstijl. Een winnend punt voor gradients: ze hebben alle potentie om kleurrijker, speelser en aantrekkelijker te zijn dan een platte kleur. Je website wordt dus visueel aantrekkelijker waardoor bezoekers langer blijven hangen. Met recht daarom een webtrend voor 2023.
Toch is het oppassen geblazen met verloopkleuren op je website. Door verkeerd toe te passen kan het je website ook volledig ontkrachten en een sloom karakter geven. Pas dus wel op hoe en waar je het gebruikt, laat dit aan de expert over is ons advies.
Voorbeeld voor het gebruik van verloopkleuren in een website
Digitale merkontwikkeling.
Een goed doordacht huisstijlhandboek is het fundament van ieder merk. Dit is niet nieuw maar komt toch terug in de laatste trends. Verschillende leveranciers voor verschillende uitingen die niet samenwerken kunnen funest zijn voor je merkontwikkeling. Dit zie je ook vaak online terug in een onherkenbare vertaling van je merk naar een website. De naadloze aansluiting van je logo, typografie, fotomateriaal, kleurgebruik en vormen heeft focus gekregen in de web trends. Je splinternieuwe website aan laten sluiten op je laatst uitgebrachte folder kan ook ontzettend beperken. Ook het digitaal uitwerken aan de uitstraling van je sociale kanalen wordt vaak vergeten. Prachtige website en dan heel korrelige en ouderwetse plaatjes en posts op facebook. Voordat je een website laat ontwikkelen neem je de webontwerper mee in je huisstijl handboek voor een vlekkeloze digitale branding die toekomstproof is. Vergeet ook niet dat in veel gevallen een webontwerper geen grafisch wonderbrein is maar als je kiest voor maatwerk dan, dan mag je veronderstellen dat dit goed komt.
Parralax is er weer!
Een aantal jaren geleden werden websites ermee volgepropt. Laag over laag, verschuivende elementen op je webpagina, vooral veel technische snufjes voor een tof resultaat. In de praktijk zorgde dit vaak voor chaos op de website en leidde af van de boodschap. Tegenwoordig wordt de parralax weer volop gebruikt maar nu als kleine elementen smaakvol en overzichtelijk. Mits goed gebruikt is de parralax een leuke feature voor je website en een leuke dynamische trend.
Webtrends 2023:
Wij verwachten dat bovenstaande webtrends 2023 zich verder gaan ontwikkelen aangevuld met de laatste trend: het gebruik van felle/heldere kleuren. Blik Reclame ziet het als een uitdaging om de laatste trends te combineren en te zorgen voor een optimaal maatwerk resultaat. Wij kunnen niet wachten op de nieuwste ontwikkelingen, deze blijven we met je delen.
Meer websites zien?
Wil je meer websites zien die Blik Reclame heeft ontwikkeld volgens de laatste trends? Dat kan natuurlijk!